0 Läs mer >>

Jag vet att jag tjatat om Ellos tapetutbud förr. Men det är helt enkelt för att dom har så många läckra tapeter att välja på. När jag kikade igenom deras rea så blev jag totalt förälskad i denna fantastiska fondtapet som jag tidigare lyckats missa. Tyvärr har vi ingen plats för den här i vår hyresrätt men kanske någon av er har? Vacker, kul och annorlunda!

Favoritfond

0 Läs mer >>
Jag har funderat ett tag på hur vardagsrummet ska se ut när hösten kommer. Nu är det ju mycket solgult och cerise vilket känns väldigt somrigt. Efter en hel del fundering kom jag förra veckan fram till att jag ska försöka mig på att inreda med mörkgröna och petrolblå inredningsdetaljer. Eftersom de flesta färger är representerade i min inredning handlar det ju egentligen bara om att hitta en känsla av att just dessa färger dominerar. Att inreda med bara ett par enskilda färger är inte riktigt min stil. Men jag är ju mycket för varma klara färger så det ska bli spännade att ge sig på denna lite kallare och dovare färgskala i större utsträckning.

Inbudad på Tradera idag!

Efter några dagars letande efter en snygg gardin budade jag idag in denna skönheten på tradera. Det är egentligen två kortare längder och jag behöver ju en lång. Men det löses nog lätt genom att dom sys ihop. Då kommer det även att bli tyg över till två kuddar. Perfekt!

Bild lånad från H&M Home

Denna vackra pläd från H&M Home står också på min önskelista men först ska jag kika lite efter fina kuddfodral på nätet och givetvis gå igenom min tygsamling efter potentiella kuddfodralstyg.

Fortsatt trevlig lördagkväll! Nu vankas det ost och kex.

Höstens färgskala

2 Läs mer >>
I eftermiddags körde mina föräldrar tillbaka ner mot Blekinge och tårarna började rinna så fort dom försvann ut genom dörren. Att jag snart är 36 år och själv har valt att flytta till en plats ca 120 mil från min hemstad gör det inte lättare att se dom gå, tvärtom. Nu känns det som att jag bär skuld till sonens sorg över att behöva skiljas från mormor och morfar. Jag vet ju att det går över och att han, precis som vi, trivs bra här i Åre. Men den där första saknaden är värst att se. Är man fyra år gammal har man lite svårt att förstå det där med att vi ses igen om fyra månader. Fyra månader går inte att beskriva på ett sätt som låter som "snart" i hans öron. Det är snarare en evighet...

Underbar utsikt från Karolinermonumentet i Duved

Men innan dom åkte hade vi en härlig dag i solskenet. Vi satt länge uppe vid Karolinermonumentet i Duved och njut av utsikten och god fika medan barnen lekte och hade skoj. Lillkillen har till sin stora glädje lärt sig att blåsa upp ballonger själv och lillan har varit superbrandman i två dagar och sprang runt i sin brandmanshatt och en röd superhjältemantel och jagade ballonger.

Fika, bus och lek i solen

Därefter fixade mamma till en underbar lunch i husbilen som vi åt vid Tegeforsens brusande vatten innan vi begav oss hemåt för att säga hej då. Nu börjar semestern närma sig sitt slut och det känns naturligtvis lite trist, men vi har haft tre riktigt mysiga veckor och fortfarande är det ju två dagar kvar att njuta av.

Ha en fortsatt trevlig helg!

Idag rann tårarna

2 Läs mer >>
Idag fick mamma och jag lite egentid när sambon och pappa tog barnen med till Holidayclub för att bada. Vi bestämde oss för att gå ut en runda på fjället, kanske hitta lite svamp. Tyvärr har min mamma stora problem med atros och därmed lite svårt att gå långt och i svår terräng. Det har därför känts som att hon missar mycket av det fina med fjällen, speciellt min favoritkombination som är det "mjuka fjället" och utsikt på samma gång. Med det mjuka fjället menar jag den typ av terräng som består av tjocka lager mjuk mossa, ris, myrmark, knotiga fjällbjörkar och granar. Vackert och underbart härligt att strosa runt i.

Vacker utsikt över Åreskutan och Blåsten

Men idag lyckades vi hitta en perfekt plats. Vi utgick från hotell Copperhill högst upp i Björnen och följde en led en liten bit innan vi helt enkelt bara trampade rakt ut i den mjuka naturen samtidigt som vi njöt av en vidunderlig utsikt.

Hela Åre framför våra fötter

Skönt att äntligen få visa mamma vad jag älskar så mycket med Åre; närheten till en helt underbar natur och en härlig frihetskänsla när man går där i den mjuka mossan och ändå känner sig så nära himlen. Det blev tyvärr inga ätbara svampar men en mysig stund tillsammans och en god kopp kaffe i den varma solen.

På fjället med mamma

1 Läs mer >>
Jag gillar kombinationen av trä och tyg och försöker hitta ett bra sätt att kombinera dessa material på möbler och ändå få en tålig jämn yta. Tyvärr har det visats sig att det inte är helt lätt. Nu exprimenterar jag med olika lim, har testat tapetklister och en blandning av trälim och vatten. Båda typerna ger en jämn och snygg yta och gör tyget hårt och tåligt. Tyvärr blir tyget lätt fläckigt och gult.

Ikeapall som fått ett nytt utseende med hjälp av sprayfärg och ett "second hand"fyndat tyg. För tåligare yta är sitsen lackad med spraylack. Design Lyckligt Återbruk och design.

Men jag ger inte upp! Kombinationen trä och textil är så vacker och ger möbler ett helt nytt liv. Idag stötte jag faktiskt på en praktisk Limguide från Casco som kan vara bra att ha. Här kommer den att sitta på väggen i verkstan och jag ska göra ett försök att spä ut Hobbylim med vatten fär att få ett mer lättarbetat lim. Hör gärna av er om ni har något bra tips på hur man kan limma tyg på trä.

Limma tyg på trä

0 Läs mer >>
I torsdags åkte vi till Sundsvall för att hälsa på goda vänner. Det blev mycket barnbus och en tur till fina äventyrsbadet Himlabadet. När det var dags för hemresa i lördags kände vi att vi ville hitta på något mer innan det bar av hemåt. Valet föll på Järvsö i Hälsingland, plats för Järvzoo Nordens vildmarkspark. En liten campingstuga bokades på Järvsö camping och så bar det av.

Trots regn och rusk blev det en mysig kväll i stugan och en jättespännande dag på Järvzoo. En 3 km lång trätrottoar löper genom otroligt vacker skog och utspritt längs vägen ligger djurens hägn med stora strövytor. Jag rekommenderar verkligen ett besök på denna vackra och spännande plats med bara nordiska djur.

Efter att ha fått se denna fina bit av Sverige så bar det av hemåt igår eftermiddag och idag blev jag passande nog påmind om Rustas nya kollektion "En liten bit av Sverige" när jag kikade i deras reklamblad. Missa inte att kolla in den om ni har vägarna förbi Rusta!

Bilder lånade från Rusta

Nu ramlade mina föräldrar överraskande in genom dörren efter en tur på 135 mil i husbilen! Känns som om sista veckan på semestern kommer bli minst lika bra som de två första.

En liten bit av Sveri...

0 Läs mer >>

Sonens första fjällvandring är avklarad! Fem kilometer i mestadels dyngsur myrmark och på översvämmade stigar traskade han utan större klagomål i vackra Ullådalen. Skavsårsplåster åkte på halvvägs och blåbär fylldes på kontinuerligt, precis som det ska vara på fjället. Vädret var grått med duggregn och Skutan låg inbakad i molndimma men det var härligt och jag är så stolt över min duktiga fyraåring.

Med på turen var en gammal vän som jag lärde känna för många år sedan när vi gjorde en skidsäsong i St Anton, Österrike. De senaste nio åren har våra vägar skilts åt på olika sätt. När hon nu kom förbi Åre tillbringade vi lunchen ihopkrupna i en soffa på mitt favoritfik och uppgraderade oss om livet som levts på olika håll och med så olika innehåll. Jättemysigt och kul att träffas igen efter så lång tid och att få ta del av hennes äventyr som skiljer sig så från mina. Tack gumman!

Glad och nöjd lillkille trots skoskav, duggregn och dyngsura leder. Cashewnötter vid fikapausen var mycket uppskattat.

Första fjällvandringe...

0 Läs mer >>

Min kärlek till färgglada konservburkar bara växer och jag blev idag lycklig ägare till den här jätteburken med sitt underbara motiv. Av någon anledning har jag alltid varit löjligt förtjust i gamla reklamtryck, det är så charmigt och ofta lite kul. Sådana här plåtburkar som är just gamla konserver är ofta inte så dyra att köpa och finns på de flesta större loppisar och second hand butiker.

En härligt röd kaffeburk fick också följa med hem och väntar nu på att jag ska inhandla en passande växt så att den kan förgylla mitt köksfönster till hösten. 65 kr kostade kalaset.

Konservburkskärlek

Bild lånad från buustamonsfjallgard.se

Igår var det min älsklings födelsedag. Eftersom vi har besök och därmed underbara barnvakter så överraskade jag honom med ett besök på min favoritrestaurang, Buustamons Fjällgård. Där bokade vi deras trerätters sommarmeny och innan maten ingick avkoppling i deras relaxavdelning med bastu och vedeldade badtunnor. Det var helt underbart att få en trevlig kväll helt för oss själva uppe i den härliga fjällmiljön och Buustamons gamla gedigna atmosfär inger sånt lugn. Visst är det otroligt viktigt med en charmig inredning när man går på restaurang?

Efter bastu och bad i vedeldade tunnor var sambon så här avslappnad och nöjd i väntan på maten.

Maten var fantastisk och förrätten, citroninbakad röding med löjrom, creme fraiche och färska kryddor var på gränsen till magisk. Det är inte ofta vi kan unna oss en sån här lyx så när det väl händer är det desto mer värdefullt och vi njöt för fullt.

Ett vackert himlaspel som en perfekt avslutning på en härlig kväll!

Trerätters och avkopp...

0 Läs mer >>
När jag gottade ner mig i nya numret av 101 idéer tidigare idag så fastnade jag för en liten artikel om We effects samarbete med en grupp mayakvinnor i Guatemala. Kvinnorna har bildat ett vävkooperativ och We effect (tidigare Kooperation utan gränser) säljer nu två vackra kuddfodral och supersnygga väskor i sin butik vilket bidrar till en inkomst för kvinnorna och pengar till We effects arbete.
Bild lånad från weeffect.se

Jag blev lite nyfiken på konceptet och lyckades hitta ytterligare en fin butik som har liknande tankesätt vid försäljningen av sina produkter. IM Fair Trade arbetar med rättvisemärkta produkter och beskriver det så här:

När du köper en Fair Trade produkt är du med och gör skillnad för människorna bakom produkterna. Genom rättvisa löner, bra arbetsvillkor och en säker arbetsmiljö bidrar du till en rättvisare värld. Vi är medlem i Wold Fair Trade Organization och arbetar enligt de 10 internationella kriterierna för fair trade.

Bilder lånade från imfairtrade.se vars webbutik är full med fina rättvisemärkta produkter.

Även IKEA har gjort en tillfällig kollektion kallad MÅNGSIDIG som beskrivs med orden; Handgjorda produkter för en bättre vardag och den släpptes i utvalda varuhus den 27 juni och säljs så länge lagret räcker. Produkterna är gjorda i Indien.

Bild lånad från ikea.com

Visst är det fint att man kan bidra lite extra samtidigt som man handlar vackra och inspirerande produkter till sitt hem?

Köp som hjälper

0 Läs mer >>
Första semesterveckan har hittills varit väldigt mysig med underbart vackra dagar på fjället och mindre underbart kalla nätter. Inatt hade vi ca 5 grader uppe vid Storulvån och sömnen lös med sin frånvaro ända fram till gryningen. Hösten är påväg in över fjället men lite sommar dröjer sig kvar dagtid och vi njuter.

Första natten som tillbringades i närheten av Anjan var inte riktigt lika kylslagen och sambon var uppe och fotade denna vackra soluppgång medan barnen och jag sov sött.

Vacker tältplats vid Ottsjöströmmen.

Barnen som aldrig har tältat förut älskade det och har varit så glada och nöjda. De njuter av varje sekund ute i naturen och har fyllt dagarna med vattenplask, fiske, bärplockning och äventyr. Uppe vid Anjan blev det till och med ett bad i Ottsjöströmmens kalla vatten med mycket rysningar och skratt.

Storulvån bjuder inte på lika orörd natur som skogarna runt Anjan men oerhört vackra vidder. Vi tältade bara 500 meter från fjällstationen men det kändes trots allt som att vi var helt ensamma i världen.

Sonen var omåttligt stolt över att ha tagit sig över strömmen till den stora stenen. Själv fick jag kramp bara av att sticka ner tårna i vattnet men det är en underbar känsla att kunna dricka det rena iskalla vattnet.

Fjällskog är något av det mest rogivande jag vet och igår kväll blev det så vackra
ljusspel i kvällssolen av de knotiga fjällbjörkarna.

En hel påse med kantareller plockades runt tältet och på kvällen intogs en god dricka och glass på fjällstationen innan vi åt underbara kantarellmackor och mös framför öppen eld medan mörkret sänkte sig. Tyvärr hindrade den kalla natten oss från att bli kvar och efter ytterligare en härlig dag på fjället är vi nu hemma igen. Det finns inget som säger att man måste vandra miltals med tung packning för att njuta av fjällnatur. Så länge barnen är små tänker vi göra det på vårt bekväma sätt och vi älskar det.

Vackert och kallt

0 Läs mer >>

Jag känner att sommaren verkligen fått mig att snöa in på vackra naturmotiv och igår hittade jag supersöta nypontapeten Kerstin från Sandberg som kan göra vilken vägg som helst till ett smycke.  Tapeten Kerstin finns i vit och svart och säljs hos många fina återförsäljare så som Syster Lycklig, Tapetorama, Engelska tapetmagasinet med flera. Jag kan dock ge en liten hint om att Design online just nu ger ett lite extra bra pris på den svarta varianten.

Båda färgerna är fantastiskt vackra men med ganska olika framtoning. Visst är det kul med mönstrade tapeter och det finns hur mycket som helst att välja på ute på marknaden. Jag tror jag skulle bli tokig om jag hade kunnat välja och vraka hur som helst. Tur att vi bor i hyresrätt och bara fick en katalog att välja ur när här skulle tapetseras om.

Alla bilder lånade från Sandberg.

Nypon på väggen

0 Läs mer >>
Nu har vi semester! Min sista arbetsdagen var idag och nu är vi lediga i tre veckor. Det kommer att bli en Jämtlandssemester med tältning, vandring och småutflykter. Känns härligt och jag hoppas det fina vädret håller i sig. Det har ju visserligen varit lite varierande väder med sol ena minuten och regn, åska och stormvindar minuten efter. Men övervägande har det varit riktig sommar och det hoppas jag håller i sig ett tag till.

När jag skulle fota de vackra nyponrosorna uppe vid Åre Fjällby igår fick jag en härlig molnformation på bild som tecken på det skiftande vädret. Precis som med allt här i livet så kan man se motivet ur flera olika synvinklar och om första bilden blev somrigt blommig så blev nästa mörkare och nästan lite dramatisk. Visst är det fantastiskt att samma motiv kan ge så olika känslor och intryck. Tänk på det om nåt ser mörkt ut, att ur en lite annan synvinkel så kanske det inte är så hemskt. Fortsätt njut av sommaren!

Semester!

0 Läs mer >>
Gardiner har ju blivit en inredningsdetalj som på inget sätt är självklar i dagens hem, vissa väljer bort den helt eller nöjer sig med ett snyggt solskydd. Det kan vara jättesnyggt ihop med rätt inredning att låta fönstret vara en vacker tavla med bara fönsterkarmen som ram. Det kräver dock lite tankearbete för att det helt enkelt inte bara ska se tomt ut.

Själv älskar jag gardiner men i vissa fall är det svårt att ha vanliga gardiner på grund av möbleringen i ett rum. I vårt vardagsrum är det svårt. Det finns möbler under varenda fönster. Jag har därför valt att hålla mig till solskydd i form av klassiska bambujalusier och en matchande träpersienn. De släpper igenom härligt med ljus samtidigt som träfärgen ger en varm känsla.

Men en vacker längd får det plats! Precis bredvid altandörren hänger den perfekt och det gör väldigt mycket för känlsan i rummet. Det finns ju inget som säger att gardiner måste sitta på ett speciellt sätt. Placera dom efter din möblering. Gardiner som hänger nertryckta bakom möbler ser oftast intryckt ut och dom kommer ändå inte till sin rätt. Gör det ombonat i fönstret på annat sätt eller satsa på en hissgardin/kappa/rullgardin/persienn i just det fönstret eller varför inte nöja sig med bara en längd.

Underbara färger ger vackert ljus. Bild lånad från Indiska.

Har man plats för gardiner så finns det ju hur mycket som helst att välja på. Jag älskar gardiner med mycket tyg och det viktigaste av allt; med fint ljusgenomsläpp. Tänk på att en gardin kan vara vacker utan att stänga ute ljuset, köp inte för tjocka gardiner om du inte är i behov av det. En gardins ljusinsläpp kan skapa en helt ny känsla i rummet. Solljus genom en tunn vackert färgad eller mönstrad gardin ger mig lyckokänslor!

Fantasifullt mönster gör en enfärgad vit gardin full av liv. Bild lånad från Ellos.

Gardin eller ej

0 Läs mer >>
Jag är väldigt svag för alla slags naturtrogna växtmönster och bilder på djur tycker jag är fantastiskt vackert. Jag har dock inte fått in det riktigt naturtrogna i min egen inredning då jag även älskar grafiska och retroinspirerade mönster. Men för många är det ju så att vi gillar flera olika sorters stilar trots att vårt hem har en viss speciell känsla just för tillfället. Här kommer lite nyheter från Ellos, HM Home och ICA Home som fått mig att le lite extra idag. Kanske passar dom bättre in i ditt hem?

Ovanstående bilder lånade från Ellos

Ovanstående bilder lånade från HM Home

Ovanstående bilder lånade från ICA Home

Djur och natur

0 Läs mer >>

Igår kom äntligen mitt nya överkast med posten. Som jag har letat för att hitta ett som kändes rätt. Jag ville ha ett som lyste upp rummet och gärna hade lite struktur men inget mönster. Så dök då detta från AnnaO upp på campadre.se förra veckan och det kändes helt rätt. Senapsgult och handsytt i ett härligt "trådmönster" som ger en levande struktur. 299 kr var priset jag fick ge (ca en tredjedel av normalpris) och för en gång skull så tvekande jag inte en sekund trots att priset var över 200 kr.

Det är lite brunare än det såg ut på bilden när jag beställde, vilket ofta är fallet när man beställer online. Tänk på det om ni beställer väldigt färgglada produkter, eller kanske till och med färger, att bildens färg har att göra dels med fotot men främst med färginställningen på din dator. Var alltså beredd på att det kan vara ganska stor skillnad i verkligheten tyvärr. Men i det här fallet är det fortfarande ett lika perfekt överkast till mitt sovrum.

Idag tog vi en lugn förmiddag för att sedan tillbringa eftermiddagen bland blåbärsris vid vackra Helgesjön. Laddade med bärplockare, myggmedel och fika så njöt vi i fulla drag av den fina naturen och alla goda blåbär. Sonen plockade för fullt med sin lilla minibärplockare och dottern åt ur hinken.

Blåbärsplockningen avslutades med ett härligt spontanbad i Helgesjöns klara, kyliga vatten innan hemresan och alla var nöjda efter en riktigt bra utflykt. Nu avnjuts ett glas gott rödvin tillsammans med min älskling.