På fjället med mamma

Idag fick mamma och jag lite egentid när sambon och pappa tog barnen med till Holidayclub för att bada. Vi bestämde oss för att gå ut en runda på fjället, kanske hitta lite svamp. Tyvärr har min mamma stora problem med atros och därmed lite svårt att gå långt och i svår terräng. Det har därför känts som att hon missar mycket av det fina med fjällen, speciellt min favoritkombination som är det "mjuka fjället" och utsikt på samma gång. Med det mjuka fjället menar jag den typ av terräng som består av tjocka lager mjuk mossa, ris, myrmark, knotiga fjällbjörkar och granar. Vackert och underbart härligt att strosa runt i.
 
Vacker utsikt över Åreskutan och Blåsten
 
Men idag lyckades vi hitta en perfekt plats. Vi utgick från hotell Copperhill högst upp i Björnen och följde en led en liten bit innan vi helt enkelt bara trampade rakt ut i den mjuka naturen samtidigt som vi njöt av en vidunderlig utsikt.
 
Hela Åre framför våra fötter
 
Skönt att äntligen få visa mamma vad jag älskar så mycket med Åre; närheten till en helt underbar natur och en härlig frihetskänsla när man går där i den mjuka mossan och ändå känner sig så nära himlen. Det blev tyvärr inga ätbara svampar men en mysig stund tillsammans och en god kopp kaffe i den varma solen. 
 
 
/Sofie

Kommentarer:

1 Josephine:

skriven

Vad kul & härligt!!

2 giiiiimee.blogg.se:

skriven

vackert!

Kommentera här: