Limma tyg på trä

Jag gillar kombinationen av trä och tyg och försöker hitta ett bra sätt att kombinera dessa material på möbler och ändå få en tålig jämn yta. Tyvärr har det visats sig att det inte är helt lätt. Nu exprimenterar jag med olika lim, har testat tapetklister och en blandning av trälim och vatten. Båda typerna ger en jämn och snygg yta och gör tyget hårt och tåligt. Tyvärr blir tyget lätt fläckigt och gult.
 
Ikeapall som fått ett nytt utseende med hjälp av sprayfärg och ett "second hand"fyndat tyg. För tåligare yta är sitsen lackad med spraylack. Design Lyckligt Återbruk och design.
 
Men jag ger inte upp! Kombinationen trä och textil är så vacker och ger möbler ett helt nytt liv. Idag stötte jag faktiskt på en praktisk Limguide från Casco som kan vara bra att ha. Här kommer den att sitta på väggen i verkstan och jag ska göra ett försök att spä ut Hobbylim med vatten fär att få ett mer lättarbetat lim. Hör gärna av er om ni har något bra tips på hur man kan limma tyg på trä.
 
/Sofie

Kommentarer:

1 isa:

skriven

Hej, nyfiken på om du kommit på det ultimata sättet att limma tyg på trä? då jag själv ska göra detta på en byrå och inte hittat någon vettig info om detta.
Tack på förhand!

Svar: Hej Isa! Om jag kommit på det ultimata är svårt att säga :). Men ett bra sätt har jag kommit på! Jag använder inte lim alls utan lack. I mitt fall golvlack för att få så hållbar yta som möjligt. Lacka ett lager på träytan och tryck fast tyget direkt. Släta ut ordentligt. Lacka sedan på ett nytt lager uppe på tyget när det första torkat. Om tyget inte vill fastna ordentligt i lacken så kan du lacka på ett lager på tyget direkt. Se bara till så att det är en helt färglös lack som inte gulnar. Lycka till!
http://lyckligtbilligtbegagnat.blogg.se/2014/september/lacka-tyg-pa-tra.html
Sofie

Kommentera här: