En trött dag

Idag var det en sån där trött dag som jag förmodar att vi alla har ibland. Vad berodde då tröttheten på denna gång? Kanske nåt av följande:
  • Igår kväll la bilen av, fick putta in den i garaget. Fortfarande stendöd...
  • Några av mina annars så nogranna kunder har missat att betala in fakturorna i tid då februari bara har 28 dagar. Bristen på kapital i företaget blir smärtsamt tydlig.
  • Idag på morgonen fick jag ställa in ett städ pga lite olika omständigheter. Känns alltid jobbigt att göra kunder besvikna.
  • Dåligt med kunder i butiken hela dagen trots att det är en av årets största turistveckor.
  • Det är den trötta tiden i månaden.
 
Det är lätt att börja leta anledningar när man känner sig så här. Varför är jag så trött? Varför är jag så irriterad? Vad är det som är fel? 
 
Om jag tänker efter riktigt noga så:
  • Bilen har visat tecken på att inte vilja starta länge så jag har ju vetat att det skulle hända förr eller senare. Jag kom ju faktiskt hela vägen hem innan den la av.
  • Bristen på kapital beror ju faktiskt på att jag öppnat en underbar butik, förverkligat en dröm. 
  • Det var första gången på år som jag ställt in ett städ hos denna kund. Bra facit om jag får säga det själv.
  • Lite kunder i butiken är ju ganska skönt när man är trött.
  • Den trötta tiden på månaden är ju liksom inget man inte varit med om förut...
 
Sagt med det här (mest för att få mig själv att tänka efter); leta inte alltid ursäkter om du inte är på topp. Det gör bara att du börjar tänka extra på de negativa saker som råkat inträffa den senaste tiden. Låt dig istället bara ha en trött dag utan att fundera på varför. Gör det bästa av situationen. Zzzzz!
 
Bild från mitt syhörn i butiken. Det gröna överdraget skulle vara till kökssoffan; blev 10 cm för smalt. Låter mig inte påverkas! Zzzzz...
 
/Sofie 

Kommentera här: