LACKA tyg på trä!

 
Äntligen har jag hittat en bra lösning på mitt "limma tyg på trä" problem. Det bästa sättet för att få en hård och tålig men ändå textilstrukturerad yta är att använda lack, i det här fallet matt parkettlack. Stryk ett tunt lager lack på träytan och pressa sedan fast tyget så att det blir slätt. Ta sedan lack uppe på tyget så att det blir genomblött av lacken. Jag har inte märkt någon tendens till att tyget blir fläckig så som det blir av lim, men jag har spraymålat ytan vit innan för att minska risken.
 
Två blivande pallsitsar, design Lyckligt Återbruk & Design
 
Nu när första lagret är torrt funderar jag på om jag ska ta på fler lager för att göra ytan ännu tåligare. Jag har provat på en testbit för att se hur det blir innan jag bestämmer mig. Risken är att ytan blir för plastig. Fortsättning följer.
 
/Sofie

Kommentarer:

1 Mia:

skriven

Hej! Hur gick det, blev det bra med 2 lager lack? Har ett litet bord ja tänkt göra om här :) kul om man kan använda ett snyggt retro! Mvh

Svar: Hej! Ursäkta att jag inte sett din fråga! Två lager golvlack blev snyggt men inte helt smutsavvisande. Har inte provat med fler lager men det borde ju funka. Ett bord vill man ju kunna spilla på utan att det blir fläckar. Lycka till! Mvh Sofie
Sofie

2 Mia:

skriven

Ok, tack för svar! Kul och inspirerande blogg förresten! :)

Kommentera här: