Mindfulness

 
Ikväll har jag varit på en introduktion inför en kurs i mindfulness. Jag är en ganska lättstressad person och har alltid uppskattat allt som kan få mig att stressa ner; så som massage och avslappningsövningar. Eftersom det finns en tjej här i byn som leder kurser i mindfulness så har jag funderat på detta ett tag och fick nu äntligen för mig att ta tag i dessa tankar. Idag berättade hon vad mindfulness innebär och lite vad kursen kommer att innehålla.
 
 
Mindfulness handlar om att lära sig leva i nuet och att hitta verktyg för att snabbt stressa ner. Stress är en fysiologisk reaktion som man självklart inte kan trolla bort men lära sig att lindra. Idag var det bara prat och min fysiologihjärna gick igång för fullt när alla fysiologiska responser diskuterades ( jag är, trots allt annat jag arbetar med, utbildad idrottsfysiolog och älskar fysiologi). Resten av kursen kommer vara praktiska övningar och en "retreat"dag ute i naturen. Då hoppas jag kunna släppa alla naturvetenskapliga tankar och bara vara.
 
 
Jag känner mig verkligen motiverad efter kvällens introduktion och ser mycket fram emot kursstart. Tid och pengar få bli en senare fråga, men jag har tagit reda på att jag kan få friskvårdsbidrag från min arbetsplats och det är ju perfekt. Många företag har ju den förmånen idag men allt för många glömmer nog bort det. Fråga din chef! 
 
Trots att skutan nu är vit och många träd tappat nästan alla sina blad så finns det fortfarande underbara färgklickar som förgyller vår nu ganska kyliga höst. Det finns inget som är så uppiggande som färg, och höst i fjällandskap är något av det vackraste naturen har att bjuda på.
 
/Sofie

Kommentera här: