Gör julen billig och njut

Julen är en speciell tid som många har höga förväntningar på medan andra inte riktigt bryr sig alls. Hur man än ser på julen så kostar den ofta mycket pengar. Jag har själv alltid tyckt väldigt bra om julen men ändå aldrig lagt ner hela min själ i denna tradition. Det finns dock en sak som jag älskar med julen; juleljusen som glimmar i varje fönster! Visst är det underbart med alla dessa stjärnor och ljusstakar som lyser upp i mörkret? Det gör mig glad på riktigt och är det jag prioriterar när jag julpyntar. Annars tycker jag det är på tok för stor köphysteri runt just jul. Först ska det köpas nytt julpynt och sen ska det köpas julklappar. I januari och februari får många sen leva på "svältgränsen". Är det värt det?
 
Superfina juldukar köpta för 10 kr styck i secondhandbutik.
 
Vi ska fira med familjen nere i Blekinge och har bestämt oss för att bara umgås och ha det mysigt. Så här ser vår jul ut i år:
  • Julbordet ska alla bidra till (ett julbord är verkligen dyrt om man ska köpa allt själv!).
  • Julklappar blir det bara till barnen, en var eller kanske två men sen får det vara stopp. Summan för en julklapp kan gott stanna på runt 100-200 kr!
  • Här hemma pyntar vi med det som finns och köper bara nytt om det saknas en stjärna eller ljusstake i nåt rum (de går ju tyvärr sönder emellanåt). Om det känns trist att ha samma som förra året så byt rum vetja. Det är faktiskt inte jul så länge varje år. 
  • Om ni verkligen vill köpa nåt nytt så kolla in secondhandbutikerna. Det finns hur mycket fint som helst! Vännen köpte nytt julpynt till hela lägenheten för bara någon hundralapp, supernöjd! Själv köpte jag två underbara dukar för en tia stycket.
 
Toarullesrenen charmar alla!
 
  • Vi använder oss av barnens pynt. Varje dag kommer det hem något charmigt julpynt från förskolan. Julen ska vara charmig och mysig, strunta i vad som är på modet.
  • Plocka fram de gamla porslinstomtar du fått av släktingarna i present, gör söta små stilleben av tomtar och andra söta juldekorationer, varje gång du tittar på dom så känner du dig glad och det är det som är meningen med julen!
 
Porslinstomten myser med sina juliga vänner.
 
Hur ni än väljer att fira julen så glöm inte att njuta. Lycka till i julstöket!
 
/Sofie

Kommentera här: