Textilträsket

 
Jag är för tillfället totalt fast i textilträsket! Sitter jag inte och kollar igenom de underbara facebookgrupperna "Vi som älskar 60-70 tals tyger" eller "Äkta retrotyger från 50- 60- och 70- talet" så sitter jag på Tradera eller rotar runt på Kupan och loppisar. Ovanstående fynd inhandlades igår på Mattmar loppis tillsammans med ytterligare en bunt... Jag blir så fantastiskt glad av härligt färgglada textilier och kan inte låta bli att frossa i detta underbara material!
 
 
Men jag har faktiskt tonat ner min färgskala något för tillfället och kommit in i en brun period så här lagom till våren. Det finns så mycket vackra mönstrade tyger i just brunt och nu tänker jag sy ett gäng härliga kuddar av ovanstående tyger. Det kommer bli så fint till min färgglada vardagsrums gardin men det kommer även bli lite nytt till webshopen. 
 
Vardagsrumsgardinerna kommer göra sig så fint med bruna kuddar!
 
Här kommer några små textiltips för dig som vill inreda med mer begagnade textilier utan att behöva sy om:
  • Lås inte fast dig vid vad tyget egentligen är sytt för att vara. En lång bred gardinlängd fungerar perfekt som draperi, duk eller varför inte överkast. Gardiner finns ofta i mycket roligare färger och mönster än tillexempel överkast. På loppis finns oftast hur mycket gardiner som helst.
  • Gör tavlor av textilier. Dels finns det många söta bonader men även läckra dukar eller kökshanddukar kan göra sig jättefint i en ram eller bara uppsatta som dom är. 
  • Gardinlängder och kappor som har kirschband istället för kanal fungerar alldeles utmärkt att hänga på vanlig gardinstång med hjälp av gardinringar med klämma. Även dessa finns ofta billgt på loppis.
/Sofie
 
 

Kommentera här: