Retroråd

 
Jag är ju, som så många andra, svag för retro inredningsdetaljer och möbler. Ordet retro beskrivs på följande sätt av Wikipedia: "Retro (franska rétro, från rétrospectif, bakåtblickande, ytterst från latin) syftar på att inpireras av eller intressera sig för en tidigare eras trender, moden eller teknologi."
Jag är inte intresserad av någon speciell tidsepok men älskar möbler från 40-50 tal och färgglada mönstrade tyger från 60-70 tal. Mitt hem är en blandning av allt detta och lite till. Jag köper det jag fastnar för och struntar i tillverkningsår. Men jag tycker det är fantastiskt kul att läsa om de speciella stilarna som funnits och se vad som egentligen hör hemma i samma epok. För er som har minsta lilla intresse av retro inredning kan jag varmt rekommedera magasinet Scandinavian Retro som syns ovan. Det är så kul att bläddra i och i varje nummer finns en guide för samlare. Läs!
 
Bild lånad från www.bevarainredning.com
 
I det senaste numret, som jag gottat mig i idag, så såg jag en intressant annons för en butik i Karlskoga med namnet Bevara. På deras hemsida www.bevarainredning.com kan man köpa gamla möbler i jättefint skick, orginal eller iordninggjort. Perfekt om man inte är så pysslig eller händig själv och mot all förmodan inte älskar att ränna runt på loppisar och secondhand butiker. Priserna ligger i klass med nya möbler men detta utbudet hittar du inte i en modern inredningsbutik. Kika in vetja.
 
/Sofie

Kommentarer:

1 Hem och Lycka:

skriven

Så fin gunghäst! Det är roligt med gamla ting.

Tack söta för din hälsning hos mig, kram!

Kommentera här: