Vabba och sätta färg på ett kök

Idag hade lilltjejen feber och jag fick bli hemma från jobbet igen. Känns nästan lite pinsamt att vara hemma så mycket men det är ju så det är att vara småbarnsförälder. Storebror ville till dagis iallafall och jag kunde som tur var kalla in barnvakt en halvtimma för att slippa dra ut lillan i - 18 grader. På väg tillbaka hem blev jag bjuden på en fantastisk soluppgång!
 
 
Nu sover lilltjejen och jag sitter och funderar på vilka fler förändringar som ska göras i köket. Nytt tyg till stolarna, ny gardin och ny duk är beställt. Vårt kök är ett vanligt vitt hyresrättskök. Vita luckor och vitt kakel. Vi har valt att ha även väggarna vita och istället få in färg med hjälp av tyger och andra detaljer. Då kan man precis när man vill ändra färgsättningen från grunden.
 
 
För att få lite mer färg vid diskbänken har jag i nuläget satsat på en härlig kakeldekor och valt att plocka bort köksluckorna från två dubbelskåp och istället klätt bakväggen med tapet.
 
 
 
Tapeten har jag satt fast med dubbelvikt tejp så att den ska vara enkel att ta bort. Tapetbitarna är provbitar jag köpt i butik, annars kan man alltid efterlysa tapetbitar på köp och sälj sajter så man slipper köpa hela rullar. Även kakeldekor går att plocka bort. Jag har köpt min kakeldekor på Panduro som har många fina. Andra tips för den som gillar retroinspirerat är att kika in på broarne.se. En helt underbar inredningsbutik på nätet!
 
 
Brödkorgen och muggarna som hänger på väggen är ett annat enkelt sätt att sätta färg mot ett vitt kakel. Muggarna är köpta för 2 kr styck på Röda korsets secondhandbutik och mycket billigare än så blir det inte att skapa ett färgtema.
 
 
Med hjälp av en underbar gammal tallrikshylla, härliga burkar och ett gammalt pottskåp med stenskiva har jag skapat färgglad förvaring. Plåtburkar kan man hitta för bara ett par kronor på loppis eller till bra priser på större varuhus som Åhlens. Broarne.se har helt fantastiska burkar men då till lite högre priser. Glasburkarna och det gula servettstället är från Ikea.
 
 
En färgglad hylla blir en härlig och praktisk färgklick. Jag hade turen att hitta en som var underbart blå i orginalfärg. För visst är det vackert med naturligt slitage? Men annars kan man ju måla i vilken härlig färg som helst. Var inte rädd för färg, våga blanda. Färg gör dig lycklig!
/Sofie
 
 
 

Kommentera här: