Halsmandeloperation och fleecepläd

 
 
Idag har sonen och jag varit på hälsocentralen för att ta en blodgruppering/blodstatus inför hans kommande operation. Han ska äntligen plocka bort sina extremt stora halsmandlar och kommer förhoppningsvis att kunna sova och äta ordentligt i framtiden. Ser fram emot detta men inte mot operationen och dagarna därefter. Drömde mardrömmar i flera nätter efter vi fått operationstiden... Tur att man inte alltid har samma ångest över att det ska hända barnen något! Det är verkligen något av det smärtsammaste som finns när man får sådana tankar. Känns som att man ska gå sönder inuti. Tror säkert att alla föräldrar förstår vad jag menar. Men "Kungen på berget" kommer klara det här galant!
 
Tänkte komma med ett varmt och mysigt gör-det-själv tips i dessa kylslagna tider. Hörde det var -42 grader i norr under gårdagen. Huga! Dom hade verkligen behövt en riktigt tjock fleecepläd.
 
 
Jag gick hemma för lite sedan och önskade mig en stor färgglad pläd att pigga upp soffan med. Allt jag hade var ett gäng skeva fleecefiltar som låg i garderoben. Men dom var ju väldligt fina i färgerna. Efter en stunds funderande bestämde jag mig för att dom skulle få ett nytt liv. Jag klippte alltså tre filtar i fyra lika stora delar vardera. Sedan sydde jag ihop dom med enkel raksöm, fleece behöver inte sicksackas i kanterna. Jag gjorde två sidor med vardera sex bitar. Sedan sydde jag ihop sidorna räta mot räta, vände den rätta sida utåt och sydde en raksöm runt hela pläden ca 2 cm in. 
 
 
Den nya pläden är lika bred som en standard fleecefilt är lång och den är ju såklart dubbelt så tjock eftersom den är i två lager. Underbar helt enkelt!
/Sofie

Kommentera här: